Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2011

ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΚΗΡΥΓΜΑΤΟΣ ΤΗΣ Α΄ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΤΩΝ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΚΗΡΥΚΤΙΚΩΝΣΥΝΑΞΕΩΝ


                                             ΕΣΠΕΡΙΝΕΣ ΚΗΡΥΚΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΞΕΙΣ
ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΛΑΤΡΕΙΑ


ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ






Το μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου απαντάται στην ιστορία με τα εξής ονόματα:
Α) ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΑΙΟΥ
Β) ΑΓΙΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ
Γ) ΤΟ ΕΠΤΑΠΑΠΑΔΟΝ
Ως ο συγγραφέας του μυστηρίου, αποδίδεται στον Άγιο Ιάκωβο τον αδελφό του Κυρίου, βάση της επιστολής του 5,14-15 : ασθενεί τις εν υμίν ; Προσκαλεσάσθω τους πρεσβυτέρους τις εκκλησίας … αφεθήσεται αυτώ.  
Άρα διαπιστώνουμε τα εξής δυο βασικά για το μυστήριο :
1ον Ο τρόπος αλείψεως των ασθενών δια ελαίου είναι μια πράξη που την δίδαξε ο Χριστός
2ον Το αποτέλεσμα του Ευχελαίου είναι συνάρτηση δυο παραγόντων :
α) Της πίστεως που συνοδεύεται από προσευχή του ιδίου του πάσχοντος
β) της ταπείνωσης που απορρέει από το μυστήριο της εξομολογήσεως.

Άλλες δυο αγιογραφικές πηγές του μυστηρίου είναι στο κατά Μάρκον ευαγγέλιο Μαρκ. 6,12-13 και ‘’ η παραβολή του καλού Σαμαρείτη ’’.

Μια σύντομη ιστορική εξέλιξη του μυστηρίου είναι η εξής :
·        3ος αι. Αποστολικές Διαταγές ορίζουν την τέλεση του μυστηρίου από τον Επίσκοπο όπου δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη καλά εάν αγιάζει το ‘’ ύδωρ’’ ή το ‘ ’έλαιον ΄΄ , πράγμα που φαίνεται στην καθαγιαστική ευχή.
·        5ος αι.- 6ος αι. γράφονται οι πρώτες μεμονωμένες ευχές για το ευχέλαιο.
·        8ος αι. – 10ος αι. αποκτά μια υποτυπώδη σύσταση τελετουργικού περιεχομένου που τείνει να ενωθεί με την Θεία Λειτουργία.
·        11ος  αι. – 13ος αι. συνδέεται με την Θεία Λειτουργία με ευχές και Προσκομιδή με επτά (7) πρόσφορα και με χρήση του ασθενούς μετά την οπισθάμβωνο ευχή στην οικία του και λήξη της Θείας Λειτουργίας εκεί. Αυτό γίνεται επτά (7) φορές, με επτά ξεχωριστές Θείες Λειτουργίες και χρήσεις στο τέλος κάθε λειτουργίας σε επτά ξεχωριστούς Ιερούς Ναούς (όχι πάντοτε ). Επίσης διαμορφώνεται ακολουθία με Ειδικό Εσπερινό και Ειδικό Όρθρο.
·        14ος αι. – 15ος αι. Αποσύνδεση του από την Θεία Λειτουργία ως πρακτικά αδύνατο να τελεσθεί από επτά (7) ιερείς επτά (7) φορές σε επτά (7) ναούς για επτά (7) ημέρες.
·        Σήμερα τελείτε συνήθως με ειδικό όρθρο, αλλά δυστυχώς η ακολουθία του παραμένει ακόμη ρευστή.
Το μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου δεν αντικαθιστά το μυστήριο της μετανοίας, εξυπακούεται όμως ότι προηγείται όταν αυτό είναι δυνατό. Όσοι παρευρίσκονται θα πρέπει να εξομολογούνται ως βαπτισμένοι ορθόδοξοι χριστιανοί, να μετέχουν στο μυστήριο με πίστη, ότι για αυτούς θα είναι μέσω θεϊκής ενισχύσεως στο έργο τους, τόσο το πνευματικό, όσο και το κοινωνικό. Αυτό σημαίνει ότι αυτός που θα καλέσει τον ιερέα μεν, αλλά και τους οικείους του δε, θα προσευχηθούν, και όχι ότι θα στήσουν ένα είδος δεξίωσης με δευτερεύοντα λόγο το μυστήριο του ευχελαίου.
Ο Άγιος Συμεών Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης ορίζει τους εξής βασικούς λόγους τελέσεως του ευχελαίου :
1)   Περίπτωση ασθένειας σωματικής και ψυχικής
2)   Περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να προσέλθει στα άχραντα μυστήρια
3)   Περίπτωση που κάποιος έχει κανόνα από τον πνευματικό

Το μυστήριο του ευχελαίου τελείται :
α) Την Μεγάλη Τετάρτη ενώ στην Ρωσία την Μεγάλη Πέμπτη
β) Ανεξάρτητα την ημέρα η την ώρα ( πρωί ή βράδυ ), από Ορθόδοξο Επίσκοπο της Κανονικής Εκκλησίας ή από Ορθόδοξο Πρεσβύτερο της Κανονικής Εκκλησίας από έναν ή και περισσότερους.
Τα σημεία χρήσεως είναι : 1ο στο μέτωπο, 2ο στο πηγούνι, 3ο στα μάγουλα, 4ο στα χέρια, και 5ο εάν είναι δυνατόν στο σημείο της ασθένειας π.χ. πόδι
Τέλος τα αβάπτιστα νήπια, οι γυναίκες που έχουν τα έμμηνα, αυτοί που έχουν κάποιο σοβαρό επιτίμιο π.χ. ακοινωνησία, και γενικά όλοι οι αλλόδοξοι και αλλόθρησκοι δεν μετέχουν ούτε καν παρίστανται στο μυστήριο.
Για να ξεκαθαρίσουμε λίγο το τοπίο να πούμε ότι το Ευχέλαιο ΔΕΝ το κάνουμε:
Α) για να μας πάνε καλά τα πράγματα
Β) γιατί έχουμε αναποδιές
Γ) για το καλό
Δ) γιατί είναι ένας ακόμα λόγος να μαζευτούμε και να καλέσουμε κόσμο, να φάμε και να πιούμε (μετά την τέλεση του -αφού έτσι «βγάλαμε» την «υποχρέωση» και άρα είμαστε εντάξει)
Ε) για κοινωνικούς λόγους
Στ) γιατί έκανε και ο γείτονας
Ζ) γενικά γιατί έχουμε κάτι σημαντικό (εξετάσεις στο σχολείο, ταξίδι, αγώνα κλπ)
Η) για να κοινωνήσουμε χωρίς να εξομολογηθούμε, αφού ούτως ή άλλως συγχωρητική ευχή διαβάζει ο Ιερέας.


ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΣΗ
1)   Ευτρεπίζουμε γενικά το σπίτι μας και ιδιαίτερα τον χώρο που θα τελεσθεί το μυστήριο. Σε ένα τραπέζι στρώνουμε ένα λευκό τραπεζομάντηλο, και τοποθετούμε τα εξής : την κανδήλα με καθαρό ελαιόλαδο και όχι άλλο είδος λαδιού, με μια καντηλήθρα, το θυμιατό, μια εικόνα του Χριστού, μια εικόνα της Παναγίας και όποιου άλλου Αγίου θέλουμε.
2)   Ένα μπολ με αλεύρι σίτου με επτά (7) κεριά μόνον εάν ζυμώνουμε πρόσφορο με την διαδικασία που απαιτείται, εάν όχι, ένα ή δυο απλά κεριά σε μέγεθος λαμπάδας αγίας τραπέζης, σε κηροπήγια χωρίς ιδιαίτερα σχέδια.
3)   Βατονέτες για την χρήση και μετά οπωσδήποτε να καούν και όχι να πεταχτούν στα σκουπίδια, εκτός και αν ο ιερέας έχει δική του χρηαλίδα.
4)   Το λάδι του Αγίου Ευχελαίου που θα περισσέψει να καεί στην κανδήλα όλο και μετά να πλυθεί η κανδήλα σε μια ρίζα δένδρου που δεν πλησιάζουν ζώα .
5)   Εάν θέλουμε να δώσουμε σε κάποιον  από το λάδι του ευχελαίου πρέπει να βεβαιωθούμε τα εξής :
1ον  Ότι είναι Ορθόδοξος βαπτισμένος Χριστιανός της Κανονικής Εκκλησίας και δεν έχει κάποιο επιτίμιο.
2ον Ότι έχει ανάγκη για χρίση του με το άγιον έλαιον   
6)   Καλό είναι όταν θέλουμε να δώσουμε λάδι ευχελαίου, να χρησιμοποιούμε βαμβάκι που θα τυλιχθεί με αλουμινόχαρτο ή νάιλον σακουλάκι. Το βαμβάκι και το τύλιγμα του δεν το πετάμε στα σκουπίδια, αλλά τα καίμε και την στάχτη τους την ρίχνουμε σε ρίζα δένδρου που δεν πλησιάζουν ζώα.
7)   Ωφέλιμο θα ήταν να ζητήσουμε πριν από τον ιερέα που θα μας τελέσει το μυστήριο να κάνει ένα κήρυγμα σύντομο.
8)   Για το ‘’ καλό ΄΄ κάνουμε ΑΓΙΑΣΜΟ




  
    


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου